Bagażnik na klapę to świetne rozwiązanie dla miłośników rowerowych wypraw. Umożliwia łatwy transport jednośladów bez haka holowniczego czy belek dachowych. Jest popularny dzięki prostocie montażu i atrakcyjnej cenie.
Producenci oferują modele na 2, 3, a nawet 4 rowery. Ceny zaczynają się od 200 zł. To najtańsza opcja wśród rozwiązań do przewozu rowerów.
Rynek bagażników rowerowych na klapę jest różnorodny. THULE, lider w tej kategorii, oferuje aż 24 produkty. Peruzzo i Aguri również mają bogatą ofertę.
Ceny akcesoriów wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Zależy to od marki i funkcjonalności bagażnika.
Wybierając bagażnik, pamiętajmy o bezpieczeństwie. Wiele modeli ma systemy zabezpieczeń, jak zamki do mocowania rowerów. Chronią one nasze jednoślady podczas transportu.
Rodzaje bagażników rowerowych na klapę
Bagażniki rowerowe na klapę różnią się ceną i funkcjonalnością. Mogą kosztować od 200 do 3000 PLN. Wybór zależy od potrzeb i typu samochodu.
Bagażniki na 2, 3 i 4 rowery
Najpopularniejsze są modele na 2-3 rowery. Thule ClipOn 9106 i 9105 pasują do hatchbacków i kombi.
Dla większych rodzin są bagażniki na 4 rowery. Przykładem jest Thule BackPac 973 z dodatkowymi adapterami.
Bagażniki montowane na krawędziach klapy
Te bagażniki są stabilne i chronią lakier. Niektóre pozwalają otworzyć bagażnik bez zdejmowania rowerów.
Peruzzo Como Pure Instinct 3 ma aluminiową konstrukcję. Gumowe elementy chronią auto przed uszkodzeniami.
Bagażniki z przyssawkami
SeaSucker oferuje innowacyjne rozwiązanie. Ich model Hornet używa przyssawek do montażu. Jest łatwy w instalacji, ale przewozi tylko jeden rower.
Wybierając bagażnik, sprawdź kompatybilność z autem. Zwróć uwagę na jakość i dodatkowe zabezpieczenia. Porównaj co najmniej dwa produkty przed zakupem.
Pamiętaj o widoczności tablic i świateł. Inaczej możesz dostać mandat do 500 PLN.
Zalety i wady bagażników na klapę
Bagażnik na klapę to tani sposób na przewóz rowerów. Za 400-500 złotych możesz przewieźć nawet trzy rowery. To świetna opcja dla miłośników dwóch kółek.
Montaż tego bagażnika jest prosty i szybki. Nie potrzebujesz dodatkowych narzędzi ani instalacji. Rowery nie wystają mocno poza auto, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
Jednak bagażnik na klapę ma też wady. Główną jest brak dostępu do bagażnika podczas przewozu rowerów. To może być kłopotliwe w dłuższych podróżach.
Nieprawidłowy montaż może uszkodzić lakier auta. Warto być ostrożnym podczas instalacji. Bagażniki te nie pasują do wszystkich samochodów.
Najlepiej sprawdzają się w większych autach: SUV-ach, minivanach czy kombi. Ich nośność jest ograniczona, zazwyczaj do 30-60 kg.
- Zalety: niski koszt, łatwy montaż, możliwość przewozu kilku rowerów
- Wady: brak dostępu do bagażnika, ryzyko uszkodzenia lakieru, ograniczona uniwersalność
Wybór bagażnika zależy od twoich potrzeb. Rozważ wszystkie za i przeciw. Dopasuj go do swojego auta i stylu podróżowania.
Jak wybrać odpowiedni bagażnik na klapę?
Wybór bagażnika rowerowego na klapę wymaga uwagi. Kluczowe jest dopasowanie do modelu samochodu i nośność. Ważne są też systemy zabezpieczeń i widoczność świateł pojazdu.
Dopasowanie do modelu samochodu
Bagażnik musi pasować do Twojego auta. Sprawdź listę kompatybilnych pojazdów przed zakupem. Niewłaściwie dobrany bagażnik może uszkodzić lakier lub klapę.
Nośność bagażnika
Nośność bagażników waha się od 30 do 60 kg. Weź pod uwagę wagę rowerów, które będziesz przewozić. Większość modeli pozwala na transport 2-4 rowerów.
Systemy zabezpieczeń
Bezpieczeństwo jest kluczowe. Szukaj bagażników z zamknięciami antykradzieżowymi na kluczyk. Warto zainwestować w pokrowce na rowery dla dodatkowej ochrony.
Ceny bagażników rowerowych na klapę są zróżnicowane:
- Najtańsze modele: od 200 zł
- Średnia półka: powyżej 400 zł
- Zaawansowane opcje: 1000-3000 zł
Bagażnik na klapę to kompromis między ceną a funkcjonalnością. Wybierz model zapewniający bezpieczny transport rowerów. Powinien służyć Ci przez lata.
Bagażnik na klapę, bagażnik rowerowy – montaż krok po kroku
Montaż bagażnika rowerowego na klapę wymaga uwagi. Zacznij od dokładnego przeczytania instrukcji producenta. Każdy model może mieć swoje wymagania.
Najpierw oczyść klapę samochodu. Potem rozłóż bagażnik i umieść go na klapie. Upewnij się, że jest stabilny.
Mocuj bagażnik paskami montażowymi. Dbaj o ich odpowiednie napięcie. To zapewni bezpieczeństwo podczas jazdy.
Zainstaluj szyny na bagażniku. To na nich będą spoczywać rowery. Upewnij się, że są solidnie przymocowane.
Umieść rowery na szynach, zaczynając od najcięższego. Stabilizuj je uchwytami na ramę. Sprawdź wszystkie mocowania.
Pamiętaj, by nie zasłaniać świateł i tablicy rejestracyjnej. Przetestuj stabilność konstrukcji przed jazdą.
Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów zatrzymaj się. Sprawdź ponownie wszystkie mocowania. Bezpieczeństwo jest najważniejsze podczas transportu rowerów.
Popularne marki i modele bagażników na klapę
Wybór bagażnika rowerowego na klapę jest ważny dla miłośników rowerów. Rynek oferuje różne opcje, od tanich po drogie. Ceny wahają się od 200 zł do nawet 3000 zł.
Thule ClipOn
Thule ClipOn 9106 i 9105 to polecane bagażniki na dwa rowery. Pozwalają otworzyć klapę bagażnika bez zdejmowania rowerów. Są idealne dla właścicieli hatchbacków i kombi.
Peruzzo
Peruzzo oferuje tańsze opcje bagażników. Model BDG za 150 zł przewozi jeden rower. Padova 3 pomieści trzy jednoślady.
Największe bagażniki na klapę mogą przewozić nawet cztery rowery.
SeaSucker
SeaSucker Hornet ma innowacyjną konstrukcję z przyssawkami. Umożliwia łatwy montaż i transport jednego roweru pionowo. To rozwiązanie dla miłośników minimalizmu.
Trzeba pamiętać, że stabilność tego mocowania może budzić obawy u niektórych osób.